View more
Cyber EHBO

Wat bepaalt hoe goed je met een crisis omgaat?
Het snelle antwoord: het is de voorbereiding.

Stel, je bent een crisismanager. Dan draait je brein altijd op volle toeren en is het altijd bezig met de vraag: ‘Wat als er nu iets misgaat?’, ‘Welke opties en alternatieven heb ik dan?’ en ‘Hoe kan ik een crisis binnen mijn bedrijf voorkomen?’
Om een crisis te kunnen voorkomen zijn procedures, opleidingen en juist beleid noodzakelijk, maar voor een bedrijf is de bedrijfscultuur en goede voorbereiding een bepalende factor bij crisis preventie en de effectiviteit hiervan. Met het Cubics Incident Response Plan [CIRP] ben je al voorbereid op onverwachte en te verwachte catastrofes en maak je echt piloten van je medewerkers. Hierdoor bereid je je voor en land je altijd veilig.

Meer weten? Neem dan vandaag nog contact met ons op.

Er is een crisis, wat nu?
Wanneer we in een crisis verkeren, zullen onze hersenen terugkeren naar het oudste, meest primitieve proces wat geprogrammeerd zit en op deze manier zullen we dus ook reageren: primitief. Als het om een crisis binnen je eigen bedrijf gaat zijn deze vaardigheden handig, omdat je hier ook vaak te maken hebt met complexe vraagstukken.

Ter illustratie: een piloot traint de meest elementaire vaardigheden tot deze in het spiergeheugen zitten en weten wat ze moeten doen in elke situatie zonder dat ze daar bewust over na hoeven te denken. Dat maakt hersencapaciteit vrij om andere (complexe) vraagstukken op te lossen.

De kunst van het leren vliegen.
Om deze vaardigheden aan te leren en om goed voorbereid te kunnen zijn in een toekomstige crisissituatie heeft Cubics het ‘Cubics Incident Response Plan’ opgezet. Met een aantal cruciale en gerichte vragen kunnen we binnen de organisatie een plan opbouwen om hiermee goed voorbereid te zijn in het geval van een crisis. Hierbij nemen we de volgende onderdelen onder de loep en kijken we ook naar de cultuur binnen je bedrijf:

  • Wat is de context van deze crisis?
  • Wanneer zijn we succesvol?
  • Wat is de oplossingsruimte?
  • Met welke beperkingen moeten we rekening houden?
  • Wie zijn de betrokken personen?
  • Wie neemt de beslissingen?

Voorkomen is beter dan genezen.
Bedrijven kunnen veel van piloten leren. Het voorkomen van fouten, het herkennen van signalen, duidelijk en goed communiceren, interpreteren van informatie, weten hoe te reageren. Met het Cubics Incident Response Plan ben je al voorbereid op onverwachte en te verwachte catastrofes en maak je echt piloten van je medewerkers. Hiermee ben je goed voorbereid en land je altijd veilig.